Van passive learning naar active learning

Tijdens de workshopdagen hebben we samen met onze Keniaanse collega’s diverse activerende werkvormen uitgeprobeerd, verkend en verder ontwikkeld. We zijn benieuwd hoe we dat terug gaan zien in de klassen.

Alle leerkrachten hebben een challenge: het leren kennen en invoeren van het nieuwe curriculum: waarin spelend leren en actieve werkvormen centraal staan. De verschillen zijn groot: van stenen gebouwen met meubilair tot aan lemen hutten met nauwelijks materiaal. Van gediplomeerde leerkrachten tot jonge enthousiastelingen zonder opleiding. Van leerlingen die nog Swahili moeten leren tot aan leerlingen die al Engels spreken en schrijven.
De overeenkomsten zijn ook duidelijk: alle leerkrachten zijn eager “to meet , connect and learn”. Ze willen allemaal hun leerlingen actiever maken en doen dat met een tomeloze energie. En ze zien hun kinderen. Allemaal. Ook als er 90 in hun klas zitten.Prachtig om te zien hoe teacher Regina haar groep heeft verdeeld in drie groepen: “the young learners, the middel learners and the fast learners.”. Ze geeft een korte instructie, waarna de kinderen in tweetallen met hun getalkaartje naar buiten te gaan, om spullen te zoeken in het aantal dat op hun kaartje staat. Ze laat de kinderen nadenken over welk kaartje ze kiezen: op hun eigen niveau. Een koppeling van getal en hoeveelheid. Bij terugkomst moeten twee paren van elkaar controleren of de opdracht gelukt is. Active learning op niveau en een prachtig voorbeeld van een leerkracht die “problem solving” werkt en zelf critical thinking toepast. Het begint bij de leerkracht…

Op een andere school zien we dat de leerkracht critical thinking bij de leerlingen wil stimuleren. Ze gebruikt daarvoor de handpop die ze tijdens de workshop heeft gemaakt. 90 paar ogen kijken glimmend op naar de sokpop die vragen stelt. Het zet ze aan het denken. De sokpop vraagt: “What day is today?” Een van de kinderen roept: “Monday”…. En in plaats van te roepen: Is she right? Noooo!, vraagt de sokpop: “Monday? Are you sure?” Hierdoor ontstaat er interactie met een hele grote groep en komen ze samen op het goede antwoord: “Tuesday”. Waarna een liedje volgt over de dag van de week.

In de nagesprekken kunnen we ontzettend veel punten teruggeven waar we samen trots op zijn. Maar er is ook ruimte om samen te evalueren waar de kansen liggen voor de volgende keer: een stap in leerkracht gedrag, het verzamelen van meer materialen: samen met de kinderen of het werken in groepjes. Kleine stappen naar active learning in dit prachtige land.

Nanette, Ingrid en Marielle

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.