Katten uit de boom bij de start.

Je kan het vertellen, je kan het herhalen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf ervaren. Dat blijkt maar weer op de eerste workshopdag. ‘Vinden ze dit eigenlijk wel leuk? Ik zie nauwelijks reacties.’ Niet voor niets leggen we zoveel nadruk op ’to meet en to connect’  in de eerste fase van een workshop. Vraagje:’Wanneer had je het idee, dat het ijs gebroken was?’ ‘Toen er gelachen werd.’ Precies. We zoomen even nader in op twee workshops van het primair onderwijs.

Florine en Stans koppelen daarover het volgende terug:
‘Wat een fantastische ervaring, maar ook uitdagend tegelijk! Het was even zoeken of en hoe we de Keniaanse leerkrachten konden enthousiasmeren. Toen we ze echter de Nederlandse versie van ‘hoofd schouders knie en teen’ gingen leren, gingen ze los en werd er volop gelachen, gedanst en gezongen! De energizers Splash, The Teachers Says en Flip slaan het meeste aan. Lachen, gieren en brullen! Mooi om te zien hoe twee leraren meteen zelf een energizer willen laten zien, super knap! Nu hebben wij ook meteen input om mee naar huis te nemen.’
Uitwisselen en kennis delen dus. Omdat het de bedoeling is om volgende week schoolbezoeken af te leggen, is het nogal belangrijk, dat ze weten dat we niet komen beoordelen. Door dit duidelijk te maken of eigenlijk vooral uit te stralen krijg je dit: ‘We zijn al door zeker drie mensen uitgenodigd om op hun school te komen kijken, dat vinden ze allemaal super leuk!’ Een veelbelovend begin van een ongetwijfeld succesvolle tweedaagse.

Op de Kwale Primary School kunnen Thijn en Frederiek op tijd beginnen en dat mag gerust bijzonder genoemd worden, want sommige leraren moeten op hun vrije zaterdag van ver komen. En omdat we al zeker 6 jaar (inclusief twee jaar Corona) niet meer in deze zone geweest zijn, weet bijna niemand meer wat ze van een T4T-workshop moeten verwachten. Belangrijk dus om eerst de verwachtingen van de deelnemers even te checken. Uiteraard hebben we in de voorbereiding aangegeven, dat het belangrijk is om naar ‘educational expectations of challenges’ te vragen, maar vaak zijn onze Nederlanders dat in de hectiek van alle indrukken op dat moment kwijt. Hoewel dat dit keer niet zo is, prijken op de post its toch ook verwachtingen als: een certificaat, een goede lunch, hogere reiskostenvergoeding en een T4T-shirt. Kennelijk hopen de Keniaanse deelnemers daar vooral op. Gelukkig komen we ook tegen: ‘make new friends, enjoy, learn more about T4T en getting knowledge about teaching’. Na een eerste introductie hebben ze de Kenianen veel werkvormen en energizers laten ervaren. Learning by doing werkt ook hier goed. De succesvolle dag wordt afgesloten met een binnen-buitenkring waarbij de leerkrachten enthousiast terugkijken op alle ‘learning activities’. Morgen gaan de leerkrachten hun eigen werkvormen doen met de hele groep. Een boeiend vooruitzicht.

Tijdens de evaluatiebijeenkomst deze avond blijkt de afwachtende houding van onze Keniaanse collega’s breder ervaren te worden. Maar ja, ga even na hoe je zelf op een eerste cursusdag naar de trainers kijkt. Eerst: ‘Wie is het? Ken ik deze persoon al ergens van?’ Dan: ‘Hoe doen zij het? Vervolgens een hele tijd niets en tenslotte: ‘Wat vertellen ze nu eigenlijk?’
Morgen zal blijken hoe de deelnemers daar uiteindelijk tegenaan kijken. De evaluaties geven alvast veel vertrouwen.

Ruud Musman

 

 

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.