Deugdelijk binnenkomen en de rest is hartverwarmend

Het voortgezet onderwijs is tegenwoordig in twee gedeelten te splitsen. Eerst een verslag van de seniorafdeling door Bahman en Bob en daarna de belevenissen van Gudrun en Karin over de Juniorafdeling.

Aah.. Teachers voor Teachers!

Het is vandaag dinsdag en we hebben er veel zin in. Zeker na een rit vol met vele impulsen. Altijd heerlijk ongemakkelijk aankomen als ‘mzungu’ op ditmaal een nieuwe middelbare school met allemaal islamitische meiden tegen de grens aan van Tanzania. Al snel wordt de ontvangst (letterlijk en figuurlijk) warmer dan warm en inspirerend.
Gelukkig staat ook op ons netvlies altijd het motto: to meet, connect and learn. Met deze instelling gaan we dan ook iedere ruimte binnen. Wij begrijpen de afwachtende houding van de leerlingen volkomen, maar al bij onze introductie zie je de oogjes van de meisjes open gaan en zelfs wat lijken te glinsteren.
Wij komen als totaal onbekenden binnen, maar na één les zijn zowel wij als de klas een unity. Wij brengen niet alleen licht met onze huidskleur, maar ook met onze woorden.
Bob vertelt de leerlingen het belang van ‘dromen en doen’ en Bahman kopt de bal in met een gedicht. De meiden roepen aan het einde van de les nog na dat ze niet willen dat we weg gaan. Dit laatste geldt ook voor de twee docenten die we geobserveerd hebben. Alles gaat vlekkeloos. In vogelvlucht:
– directrice zit netjes op ons te wachten;
–  we worden begeleid naar het lokaal van de docent die onze workshops hebben gevolgd;
–  er volgt na de les een evaluatie;
–  gaan gelijk door naar de volgende observatie;
–  na de les zit de staf te wachten voor de meeting om van de docenten te horen over onze input van afgelopen weekend.

De foto van Bob staat symbool voor wat T4T doet: deugdelijk binnen komen en de rest is hartverwarmend (aan alle zijden)

T4T? BEDANKT…

Het verhaal van Gudrun en Karin over de Junior Secondary School:

Veel lachen en veel positiviteit

Vandaag brengen we een bezoek aan Kidimu Junior Secondary. Een school op ongeveer 45 minuutjes rijden vanaf het hotel. We zijn veel eerder dan verwacht, maar dat is gelukkig geen probleem. Madam Grace, de leerkracht van de groep wil net gaan starten met een les Kiswahili. Wij mogen achterin de klas zitten en kunnen zo alle indrukken goed in ons opnemen. We begrijpen geen woord van de inhoud van de les, maar we hebben misschien wel meer gezien dan wanneer we de les wel hadden kunnen volgen! Wat een heerlijk bevlogen leerkracht, krachtig in het omgaan met haar groep. Veel lachen, veel positiviteit, alle kinderen weten te betrekken, rondlopen en complimenten geven. In het nagesprek geeft ze aan dat kinderen steeds meer naar school komen, dat ze gemotiveerd zijn en echt voelen dat ze groeien en leren. Dat ze trots is op hoe ze samenwerkt met de collega’s van deze locatie en in contact staat met andere JSS scholen en dat ze samen tot steeds krachtiger onderwijs komen.

Na de lesobservatie mogen wij ook nog even aan de slag met de klassen, we spelen 4 energizers bij de ene groep en 1 bij een andere, waar we alleen even komen kijken.

We nemen het mee als een hele waardevolle ervaring ❤

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.