Een blik op onze projecten tijdens het warmlopen

Regelen, regelen, regelen.

Noem het warmlopen, noem het trappelen, noem het inpakken en wegwezen of gewoon klaar voor de start. In ieder geval is de focus van onze voorjaarsploeg gericht op woensdag als we in twee shifts zullen afreizen. Uit het carnevalleske zuiden wellicht met iets minder stem, maar dat zal snel bijtrekken. Overigens zijn de begeleiders Jan, Ria, Mia, Gert Jan en Michiel dan al ter plaatse. De eerste drie om ‘de bedjes op te maken’ en Gert Jan en Michiel om het volgende blok van de schoolleidersopleiding, coachend leiderschap, samen met de Keniaanse trainers en enkele docenten van het Teachers Training College (TTC) voor te bereiden. Dat worden extra belangrijke momenten, want de Chief Principle van het TTC, zeg maar de Pedagogische Academie, Helen Machuka, is uit op een doorbraak naar nationale erkening van ons programma. Officials van het ministerie van onderwijs, die de academie bezochten, zijn van plan hierover positief te adviseren als zij de schoolleidersopleiding bij het ministerie voor erkenning voordraagt. Dat zou natuurlijk een geweldige ontwikkeling zijn.

Als ik dan toch bij onze projecten ben aangekomen, wil ik in deze blog ook de plannen voor de andere kort belichten. Met andere woorden, wat staat ons deze 11 dagen te doen binnen ’to meet, to connect, to learn? In ieder geval geven we op 17 plaatsen in Shimba Hills, Mkongani, Msambweni, Tsimba Tiwi en Waa workshops op zaterdag en zondag. Daarna gaan we de scholen in om in de praktijk te kijken wat er werkt en hoe de gedeelde kennis onder de teams kan worden verspreid.

* Onderwijs aan het jonge kind. Het thema is ‘Creativity in teaching with focus on active learning and developing materials’ Vier Nederlandse duo’s zullen, vergezeld door een Keniaanse facilitator de workshops gaan geven, waarbij het maken en toepassen van materialen ongetwijfeld tot veel enthousiasme en concrete resultaten zal leiden.
* Basisonderwijs. Het thema is ‘Creativity in teaching with focus on active learning within the Competence Based Curriculum (CBC). Preparing a CBC lesson and organizing an active staff meeting’. Vier Nederlandse duo’s en één trio met een Keniaanse facilitator plus één Keniaans duo zullen deze workshops leiden. Er zullen veel werkvormen en energizers gedeeld worden met een concrete lesvoorbereiding als afsluiting.
* Voortgezet onderwijs. Omdat het nieuwe curriculum in de onderbouw (Junior Secondary School) wel al bezig is aan de implementatie van het CBC en de bovenbouw nog niet, werken we hier met twee thema’s:
Junior Secondary: Creativity in teaching with focus on active learning and differentiation within the CBC. Ter verduidelijking: De eerste twee jaar (grade 7 en 8) waren tot voor kort nog onderdeel van de Primary Schools. Omdat de docenten aan deze klassen ook toen al vakdocenten waren zullen zij, samen met docenten van de oorspronkelijke Secondary School de lessen verzorgen. Dat differentiatie hierbij een uitdagen thema zal zijn, spreekt voor zich. Drie duo’s gaan deze uitdaging aan.
Senior secondary: Creativity in teaching with focus on active learning with special attention to the CBC. Twee Nederlandse duo’s en één gemengd Nederlands-Keniaans duo werpen zich op deze doelgroep.
* Kinderen met speciale behoeften. Omdat er deze keer geen docenten vanuit ‘Special Needs’ meegaan, zullen we dit succesvolle project een half jaartje on hold moeten zetten. Dat onze specialist in het bestuur, Daniëlla Schotman, deze keer helaas niet meegaat, heeft overigens niet in de eerste plaats hiermee te maken, al maakte dit toeval het voor haar wel iets makkelijker om een andere keuze te maken. We zullen Daniëlla hoe dan ook missen deze 11 dagen.
* De opleiding tot coach. De vier coachees, die na dit jaar de schoolleidersopleiding zullen gaan begeleiden, gaan op maandag verder met hun opleiding, die gedeeltelijk door een Keniaanse coach zal worden gegeven. Daarna gaan ze de praktijk in, waar ze tijdens hun coaching van een directeur uit de schoolleidersopleiding, door ons bezocht zullen worden.
* De training tot workshopleider. Tijdens deze reis is er ruimte voor drie Keniaanse workshopleiders om in hun training een volgende stap te zetten. We zijn hierbij namelijk afhankelijk van het aantal ervaren Nederlande workshopleiders. Twee anderen zullen als facilitators ongetwijfeld ook ruimte krijgen voor een inhoudelijke inbreng.

Actie Florine thuis en op de Beatixschool 

De kinderen uit groep 3 van de Beatrixschool in Haarlem, maakten armbandjes en andere knutselwerken om te verkopen op de marktkraam die ze samen met hun leerkracht Florine Bakker georganiseerd hadden. Alle ouders waren aanwezig en er werd een mooi bedrag van 165 euro opgehaald. Daarna keken ze naar het bedrag dat Florien tot dan toe via familie, vrienden verzameld had. De kinderen waren enorm onder de indruk van de hoogte van het totale bedrag, dat mede dankzij hun bijdrage € 850 werd. Ver boven het streefbedrag! Hartelijk dank.

Ruud Musman

Comments(2)

  1. Mzungu Ali Mwanzala says:

    Doing a good job. Nice pictures however use English language.

    • Ruud Musman says:

      Thank you, I shall post it on the English page too.

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.