Een pareltje van een les in het voortgezet onderwijs

Bezoek aan Pungu Junior Secondary School door Renske van Vliet en Susan Potiek

Vandaag de laatste mogelijkheid om deelnemers aan de T4T-workshops te bezoeken op hun eigen scholen. Naast de implementatie van het nieuwe, op competenties gebaseerde, curriculum (CBC)  zijn de uitdagingen voor de docenten in het voortgezet onderwijs groot, zij spreken niet over problems maar ‘Challenges’. Enkele genoemde voorbeelden zijn gebrek aan leermaterialen, bijscholing die uitblijft, schooluitval door drugsgebruik, uithuwelijken, kinderprostitutie en meer. Eerder deze week, tijdens de workshops, spraken we hierover. Uitdagingen die ook voor ons zeker herkenbaar zijn.  We spraken over de positieve invloed die docenten kunnen uitoefenen op jongvolwassenen. Een Keniaans voorbeeld: zwangere leerlingen sturen we niet meer weg van school. We coachen ze, tonen betrokkenheid en na de bevalling volgt een bij de jonge moeder passend inhaalprogramma, zodat ze haar diploma kan halen. Education is future !

Deze ochtend zet de taxi ons af bij Pungu Junior Secondary School. De docent, Miss Christabell, verwelkomt ons op het schoolplein. Een jonge bevlogen docent, zo leerden we haar al kennen tijdens de workshopdagen. Christabell is een maand geleden door de overheid geplaatst op deze school. Ze heeft een jaarcontract. “Een soort stage met toelage”, legt ze ons uit.  Ze is groot voorstander van activerende didactiek en zet vrolijke ‘energizers’ in. Het liefst na lunchtijd waarmee ze haar leerlingen energieker in de bankjes krijgt. De 36 meisjes en 16 jongens krijgen vandaag les in het sussen van een huilende baby en het hoe en waarom van slaapliedjes zingen. Hiervoor hebben meerdere meisjes een pop van huis mee genomen. “Ik heb hoge verwachtingen van mijn leerlingen. Met allerlei doe-opdrachten probeer ik alle leerlingen aan het zingen, overleggen, wiegen, presenteren en dansen te krijgen” legt Christabell ons uit. Dit lukt haar ook. We zien een pareltje van een les! Een doel was dat ook de jongens deze taken oefenen. Tot slot van de les vraagt ze ons een Nederlands slaapliedje te zingen. Ons liedje ‘Slaap kindje slaap’ op zachte toon en wiegend met elk een pop in onze handen, vinden de kinderen zeer amusant.

“Wat ik meegenomen heb uit de T4T-workshops? Dat zijn de ‘energizers’, daar worden de leerlingen happy van!”. Bijvoorbeeld een balspel waarbij ze een vraag stelt, en daarbij een bal naar een leerling werpt. Deze vangt, roept een antwoord en gooit de bal vervolgens naar een andere leerling die dan snel ook een antwoord roept. “Ook het ‘CBC’ vind ik geweldig!” zegt Christabell. Ze staat voor het raam en wijst naar de afgesneden plastic limonade flessen gevuld met grond waar we de eerste boontjes zien ontkiemen. “Mijn leerlingen oefenen veel praktische vaardigheden om een leven lang te gebruiken”.

Dank je wel Christabell, het was fantastisch met je te mogen werken!

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.