Energieke tweede voorbereidingsdag

Daar zijn ze dan, een week later en vroeger dan ooit op hun vrije zaterdag. Klaar voor de volgende stap in de voorbereidingen voor Kenia over 10 dagen. Visum? Check. Vaccinatie geüpload in de Global Haven Tool? Check. Gezondheidsverklaring opgestuurd? De meesten wel, al kun je nu nog niet weten of je hoest op  5 oktober. De te ontvangen QR doet sowieso wonderen.

Op naar de inhoud dus. Dat de stemming er al snel goed inzit, mag geen verbazing wekken als we beginnen met het uitwisselen van energizers en geschikte werkvormen. Vorm volgt functie is de basis en plezier gewaarborgd. De gretigheid spat er vanaf als Sharon, die vandaag voor het eerst is, zich meteen meldt om te starten. Aan lef geen gebrek en dat komt straks natuurlijk goed uit. We wisselen toepassingsmogelijkheden en mogelijke alternatieven uit en wie schrijft die blijft.

Dan terug naar een paar essentiële onderdelen van het Keniaanse onderwijs Eerst het instrument  Teachers Performance  Appraisal en Development (TPAD), waarin alle vereiste competenties van leraren staan beschreven en die in het z.g. Lesson Observation Form (LOF) concreet zijn gemaakt. Uiteraard focussen wij in onze workshops en begeleiding niet op Appraisal (waardering, beoordeling),maar op Development (ontwikkeling). Wie zijn wij om hier te beoordelen. Om hun onderwijs te verbeteren helpt het om leraren perspectief te bieden en eigenaar te maken van hun eigen ontwikkeling.  Wij gebruiken daar al jaren de coachende feedback volgens de stool of confidence (kruk van zelfvertrouwen) voor. Dus oefenen we die vandaag. Een ander onderdeel is de overgang naar een nieuw onderwijssysteem, waarin het Competence Based Curriculum (CBC) een belangrijke rol speel. Allemaal om een beetje geparapluut te zijn voor de vragen, die straks gaan komen. Dat is namelijk waar we mee gaan werken, met onderwijskundige uitdagingen van Keniaanse directeuren in het primair en kleuteronderwijs. Daarnaast werpen twee teams zich op de doorontwikkeling van de Handelingsgerichte Proces Didaktiek in het speciaal onderwijs. From disabillity to possibility.

Het gaat vandaag om hoe de vragen interactief te achterhalen en om het verzamelen van mogelijke (management)technieken, die kunnen ondersteunen bij het aanpakken van verbeterpunten met hun teams. Alle bruikbare documenten en beelden worden daarvoor in een speciale T4T One Drive geplaatst. Dat we hier met een groep professionals te maken hebben, blijkt wel uit de voorbereidingen, de vragen en discussies. Een aangename constatering.

Intussen zie ik tot mijn grote vreugde Belinda Oolman en Jan Uitdehaag, die gelukkig weer gezond is, aanschuiven bij Gert Jan Veeter en Michiel Leijser om aan de schoolleidersopleiding te werken. Belinda en Jan gaan niet mee naar Kenia, maar dit najaar zijn er schriftelijke en mondelinge examens en praktijkassessments en daarna beginnen we een zesde opleiding. Daar moet dus alvast over nagedacht worden. Wat een fijne betrokkenheid.

 

Gevoed met een stuk meer duidelijkheid dan vorige week, kan het wachten tot volgende week woensdag beginnen. Nu maar hopen op mazzel op Schiphol.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.