Gedeeld leiderschap

Een verslag van Ilse en Ruud van hun v.o.-bezoek.

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Lunga Lunga Secondary School. De school ligt dichtbij de grens van Tanzania en heeft 863 leerlingen, waarvan 260 intern. We werden ontvangen door Mary Munga. Dit was onze facilitator gedurende de workshopdagen. Ze heeft ons een rondleiding gegeven door de school. In het computerlab waren leerlingen bezig met een vrije opdracht om hun vaardigheden te verbeteren in het verwerken van gegevens en plaatjes. Tijdens de rondleiding werd er ook gesproken over de beperkte financiële middelen waar de meeste scholen mee te maken hebben. Mary is met haar klas een project gestart om bomen te kweken en deze vervolgens te verkopen om geld te generen voor haar school. M.b.v. plastic flessen en oude materialen hebben ze hun eigen kweektuin gemaakt. Zo kweken ze o.a. Bambakofi en eucalyptus. Het viel tevens op dat alles op deze school netjes en goed gestructureerd was.
Na de rondleiding heeft Winnie Kimernia, HOD Technical and Agriculture, een teammeeting geleid over leiderschap in het onderwijs. Centraal stonden de vragen “Geboren leiderschap of niet” en “Welke kwaliteiten hoort een goede leider te hebben”. Hierover hebben ze eerst in drietallen gesproken en daarna heeft Winnie het gesprek met de hele groep geleid. Er kwam een mooi gesprek op gang, waarin vooral inhoudelijk goed met elkaar werd gesproken en ook veel respect naar elkaar werd getoond.

Enkele punten die werden benoemd bij geboren leiderschap zijn:
• Intrinsieke motivatie / Omgevingafhankelijk /  Mogelijkheden om te ontwikkelen

En bij de kwaliteiten:
• Kennis / Eerlijkheid / Gedrevenheid / Omgaan met nieuwe uitdagingen / Vertrouwen geven / Motiveren / Verschillende karakters / Moeilijke beslissingen maken / Samen leiding geven en nemen / Verantwoordelijkheid nemen .

Winnie heeft de meeting op een mooie manier geleid. Ze liet iedereen aan het woord, bleef overzicht houden, bracht ontspanning met humor, zorgde dat iedereen inbreng had en hield focus op het onderwerp. Daarnaast kwamen “Wiggle Wiggle Wiggle” en “De vogeltjesdans” ook nog aan bod tot hilariteit van de deelnemers. Wat vooral opviel is dat de groep met elkaar in gesprek bleef gaan en elkaars meningen respecteerde.
Na de meeting hebben we een les Chemistry van Alex gevolgd. Een bevlogen docent die veel interactie had met zijn leerlingen en ze ook actief aan de slag liet gaan. Winnie heeft de les geobserveerd en na de les een feedbackgesprek met Alex geleid volgens “The Stool of Confidence”. Winnie gaf complimenten over de gegeven les en ook suggesties voor de volgende keer. Dit deed ze op een natuurlijke en open manier. Alex gaf aan dat deze manier van feedback krijgen zijn voorkeur heeft i.p.v. het zelf te lezen op een blaadje van een collega. Voor ons was dit het teken van “To Meet, To Connect en To Learn”. Na het gesprek hebben we de directeur gesproken en Mary bedankt voor de gastvrijheid. We hebben een geweldige dag gehad.

Ilse Veltman en Ruud Kessels

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.