Wat een voorrecht om te mogen pionieren als teamleiders VO in Kenia voor Teachers4Teachers. Na de eerste kennismaking met 18 Head Of Departments (HOD’s) kon de workshop beginnen. Na wat onwennigheid van beide kanten werden er voorzichtige stappen gezet tot nadere kennismaking. Na de eerste energizer bleek het ijs al snel te zijn gebroken en was daarvan geen sprake meer. Onze Keniaanse collega’s, sommige na een reis van 2,5 uur, hebben zich vol enthousiasme in het programma gestort. Zeer nieuwsgierig en leergierig zijn er ervaringen uitgewisseld over de manier van werken met de appraisal tool.
De appraisal-tool is een jaar geleden top-down ingevoerd door de regering en is niet geheel enthousiast ontvangen door de HOD’s en docenten. Na een discussieronde bleek dat de HOD’s deze als een enorme verhoging van hun werkdruk in combinatie met veel extra administratie ervaren. Aan ons de schone taak om, samen met onze Keniaanse collega’s te onderzoeken op welke manier er toch positief met deze tool gewerkt kan worden.
Na een rollenspel tussen de Nederlandse teamleiders, dat werd ontvangen met luid applaus, zijn de Keniaanse collega’s zelf gaan oefenen. Aan de hand van een aantal zelf ingebrachte casussen werd er in drie rollen geoefend. Docent, HOD en observator, een ieder heeft zijn rol naar hartenlust vervuld. Alle Keniaanse collega’s konden aangeven of zij een schoolbezoek van ons op prijs stelde zodat de inhoud van de workshop in de praktijk kan worden toegepast. Hier werd zeer enthousiast op gereageerd dus de komende dagen vliegen wij langs zoveel mogelijk scholen voor een bezoek! We genieten van iedere minuut van dit pionier-avontuur.
Merel, Kees en Petra