Een bijdrage over de schoolleidersopleiding.
Gert Jan en ik kijken goed terug op voorgaande dagen. Het begon zaterdag helaas stroef. Meer dan stroef zelfs, maar vandaag, dinsdag, is er een positief gevoel over de vorderingen die we maken. Zeker na het bezoek vandaag aan het (bijna) nieuwe Teachers Training College Kwale(TTC), vergelijkbaar met onze Pabo, in Kinango.
Samen met de TTC hadden we afgesproken dat het nieuwe curriculum dat hier is ingevoerd onderdeel zou zijn worden van onze eerste module. De komst van een TTC naar Kwale County is van grote waarde en moet niet onderschat worden. Kwale is één van de laatste regio’s waar nog geen TTC is en door haar komst kunnen toekomstige leerkrachten nu opgeleid worden in deze regio.
In de nieuwe schoolleidersopleiding hebben we afgelopen weekend de eerste module, onderwijskundig leiderschap, afgetrapt. Hoe mooi is het dan om ook de huidige praktijk (landelijke invoering Competence Based Curriculum) te koppelen aan de rol die de schooldirecteur heeft als onderwijskundig leider. Wij dachten dat de kennis van CBC wel goed op pijl zou zijn, maar dat bleek een misrekening. We wilden te grote stappen zetten.
Gert Jan, Mzungu, Mwanarusi, Tenga, Mzungu en ik hebben zaterdagmiddag bij elkaar gezeten en geconstateerd dat het anders moest op zondag. We constateerden dat de stap op de eerste dag wellicht te groot was geweest.
Afgelopen zondag was veel interactiever en positiever. Gelukkig wel want dat verdienen de nieuwe headteachers die gestart zijn in deze zesde schoolleaderscourse van T4T.
De rest van deze week zijn de Keniaanse coaches en trainers en wij nog druk doende met het afleggen van schoolbezoeken. Aanstaande zaterdag wordt er een actionplan gemaakt voor de komende zeven maanden
Vandaag hebben we de TTC Kwale bezocht met een bestuursdelegatie. Een interessant bezoek, waarin we gelukkig werden we gevraagd om ook lesbezoeken af te leggen. Wat zijn studenten hier geconcentreerd en leergierig. Dat is smullen. De energie spat er vanaf.
We hebben een les bijgewoond die gegeven werd door een docent van de TTC, die verantwoordelijk is voor het begeleiden van de studenten in het toepassen van CBC. Aan deze les klopte alles, inclusief het relevante gebruik van mobiele telefoons (openingsfoto). Het was interactief, leren in grotere en kleinere groepen. Je zult straks maar een leerling worden van deze aanstormende talenten. Over 1,5 jaar studeren ze af.
Michiel Leijser en Gert Jan Veeter