Korte impressies van dag 2 vanuit ECD en SNE

Deze keer bijdragen vanuit Early Child Development en Special Educational Needs

Spelend leren bij ECD

Zondag was de tweede workshopdag. We werden na een reis van ruim 3 uur hartelijk ontvangen door de Keniaanse collega’s. Ze versierden ons met mooie kettingen en doeken. Er werd gezongen en gedanst en het was zo ongelooflijk mooi dat we er een beetje emotioneel van werden. We hebben uitgelegd dat we vandaag met beurtenstokjes aan de slag zouden gaan. De Keniaanse leerkrachten hadden allemaal een werkvorm/energizer bedacht. Gedurende de dag werden er stokjes getrokken en die persoon kreeg de beurt om zijn/haar werkvorm/energizer uit te voeren. Na deze werkvomen/energizers kregen ze de tijd om met elkaar te bedenken wat de activiteit was, wat het doel was en hoe ze het in kunnen zetten in hun eigen klas. De betrokkenheid was erg hoog. In de ochtend hebben we de learning pyramid uitgelegd. Dit vonden ze hele fijne informatie en ze gingen gelijk alles opschrijven.

We hebben spelletjes gedaan in de vorm van een circuit. Dit was uitdagend en ze vonden het erg leuk. Zelfs de headteacher deed mee! Na de teabreak hebben we de placemats geïntroduceerd. In groepjes van 4 gingen ze beschrijven waar ze trots op zijn op dit moment en wat de challenges zijn voor in de toekomst. Dit deden ze erg goed en de betrokkenheid was ook hierbij onwijs hoog. Ondanks dat er veel challenges waren die te groot zijn om te kunnen oplossen voor de leerkrachten zelf, kwamen ze tot goede en mooie gesprekken met elkaar. Als afsluiter hebben we een bingo gedaan waarbij ze de spelletjes van het circuit konden winnen. Het was een hele mooie en bijzondere dag die we niet snel zullen vergeten.

Natasja Meijer en Caitlin Dijkhuizen 

 

 

 

HGPD is AOPD bij special needs

Opgetogen gingen we naar Milalani. Opgetogen, omdat we de dag ervoor onze leerkrachten van  SNE  hebben leren kennen als bevlogen, enthousiaste en vooral luidruchtige deelnemers met het onderwijshart op de juiste plek. Wij gingen door waar we gisteren gebleven waren, namelijk de ‘doing’ van de learning pyramid. Ook hebben we met de OAPD (Action Orientated Process Diagnostics)- formulieren gewerkt. Een hele klus voor onze Keniaanse collega’s, maar ik hoop dat we ze een stukje op weg hebben geholpen in het proces. We hebben een aantal uinodigingen op zak om op hun scholen te gaan kijken en ze komen allemaal naar de final celebration, dansen op de Snollebollekes, want dat kunnen ze goed.

Britta Kloos, Antionette Nienkemper en Elle Wessel

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.