Nederlanders geven kleur aan Keniaanse kick off

Klopt, deze kop klinkt inderdaad een beetje raar. Laat ik het uitleggen. Voor de kick off van ons T4T-programma in Kenia nodigen we altijd alle belangrijke ‘officers’ uit de County Kwale uit om onze visies op het thema van de reis uit te wisselen en er ons voordeel mee te doen bij de workshops. Het tweede deel van de bijeenkomst nemen we dan zelf voor onze rekening, waarbij we uiteraard de nodige activiteiten invliegen. Voor het eerste deel, dat drie kwartier later dan gepland begint omdat sommigen van heel ver moeten komen, is de ‘baas van de leraren’, in dit geval het sub- hoofd van de Teachers Service Commission de aangewezen persoon om het programma te verzorgen. Met vuur en verve loopt hij in 50 minuten het hele beoordelings- en ontwikkelingssysteem TPAD   met ons door, terwijl onze Nederlandse deelnemers zich vegapen en verbazen in enkele scholen in de buurt. Alle CSO’s (inspecteurs) horen het  voor hen meer dan bekende verhaal gedwee aan. Conclusie: het appraisal-systeem lijkt na één jaar al een groot succes. Voor de T4T-bestuursleden natuurlijk het signaal om wat informerende (lees kritische) vragen te stellen over de rol van de head teacher en de CSO zelf. Voorzichtig worden we iets wijzer over de mogelijkheden van het systeem in de praktijk, zodat onze workshops daarop kunnen aansluiten.

En… we hebben iets interessants bedacht, wat we graag willen voorleggen. De welbekende Leerpiramide van Bale, die uit 7 niveaus bestaat is goed samen te vatten in 5 niveaus, waardoor hij met een beetje kantelen gebruikt kan worden voor de appraisal-niveaus (zie afbeelding). Het blijkt een handig hulpmiddel om het gesprek tussen deputy en teacher aan te gaan in de toekomst. Tenslotte was het de vraag vanuit Kenia hoe het appraisal-systeem effectief  zou kunnen worden toegepast in de praktijk.

Intussen zijn onze Nederlanders ook in de zaal gearriveerd. En dat zal niemand ontgaan zijn. Waar Kenianen doorgaans niet zomaar op vragen aan de hele groep antwoorden, schromen onze Mzungu’s niet om spontaan mee te doen. De dynamiek verandert en als we besluiten de CSO’s maar eens terug te brengen met hun voeten in het zand (de klas) en hen aan de hand van een voorbeeldles zo’n appraisal-gesprek te laten voeren, zijn de Nederlandse directeuren helemaal in hun element. Zij mogen de rol van leraar op zich nemen en doen dat met volle overtuiging. Het borrelt en het bruist in de discussies. De boodschap is duidelijk: het valt nog niet voor iedereen mee om de D in TPAD (Teachers Performance Appraisal and Development) goed vorm te geven. Dat vraagt namelijk om een coachende benadering.

En dat is dan ook het thema voor de voorbereidingen die vrijdagmiddag samen met de Keniaanse afgestudeerde headteachers. ‘Tjonge, die coachees zijn wel goed zeg, ze nemen straks zo driekwart van de workshop over’, vertelt Bart vol bewondering. Kijk, dat horen we graag. Een duidelijke glimp van onze eerder inspanningen. Daar doen we het immers voor.

 

Na twee uur is er genoeg voorbereid om zaterdag in het diepe te springen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.