We waren er (te) vroeg bij, maar deze dag kan niet meer stuk

De eerste workshopdag zit erop. Kees en Daniella doen er verslag van:

We zijn ingedeeld bij de ECD (Early Child Development) en mochten deze zaterdag voor 47 (!) mensen een workshop verzorgen.
Deze zou starten om 7.45 uur en we dachten dat het best een eind rijden was. Niet dus.
We waren extra vroeg opgestaan en hadden netjes de avond van tevoren een vroeg ontbijt besteld.
Het was best jammer dat we, toen we daar om 5.30 uur stonden, niet echt een ontbijt voorgeschoteld kregen. Een geroosterd sneetje brood, kopje koffie en wat jam….. Uiteindelijk ook best lekker.

Om 6.15 uur vertrokken we en nog geen half uur later stonden wij al voor een uiteraard gesloten gemeenschapshuis waar wij onze workshop zouden verzorgen.
Er werd wat afgebeld en ja hoor… daar kwam iemand met de sleutel.
Wij zijn alles gaan klaarzetten en toen kon het wachten beginnen.

Vanaf 7.30 uur begonnen de eerste deelnemers binnen te druppelen. Degene die te laat kwamen werden zeer stevig toegesproken door iemand van de government die ook aanwezig was. Om 8 uur zijn we gestart met ons voor te stellen en rond 8.30 uur was het grootste gedeelte aanwezig.

Het bleek een zeer enthousiaste groep te zijn met hoofdzakelijk vrouwen en slechts één man. Dus ook daar zijn mannen in het kleuteronderwijs op één hand te tellen. De kennismaking met Nederland middels een I love Holland quiz was een grote succes en het ijs was gebroken. Vervolgens hebben we onszelf uitgebreid geïntroduceerd met wat foto’s van ons gezin en van de school.
Het viel ons op dat alle activerende werkvormen enthousiast werden meegedaan, Het begon steeds wat weifelend, maar als ze eenmaal los waren……

Met behulp van het placematmodel zijn we op zoek gegaan naar de educational challenges. Eerst zelf nadenken en vervolgens bespreken in de groep. Mooi om te zien hoe onze collega’s kunnen discussiëren en elkaar kunnen bevragen, voordat ze een gezamenlijk gedragen punt noteren in het midden van de placemat! Uiteindelijk mocht ieder groepje een top 3 met educational challenges uitkiezen en dat viel nog niet mee, want alle punten werden als zeer belangrijk ervaren….
Het viel op dat veel van de challenges van de groepjes overeen kwamen. De uitdaging was nu om juist die challenges te kiezen waarop we deze dagen wel en geen invloed kunnen uitoefenen. Eén van de uitdagingen betreft het Competence Based Curriculum (CBC), wat door de overheid hier de scholen in is gedropt. Daar kunnen we geen invloed op uitoefenen, maar al pratende kwamen we erachter dat we door de juiste communicatie ouders, leerkrachten en kinderen wel kunnen meenemen in het belang van dit ‘nieuwe’ curriculum.
De educational challenges waar we wel invloed op kunnen uitoefenen, hebben we gescoord, zodat we maandag nieuwe doelen hebben om mee verder te gaan. Was het maar maandag!!

 

Daniella Wentholt en Kees Willemse

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.