Meeste deelnemers aan Keniareis kiezen voor de stretchzone

Is het spannend? Ja. Wordt het leuk? Zeker! Kunnen we nog langer wachten? Nee. Zijn we goed voorbereid? Tja… wat valt daar nu over te zeggen. We hebben er alles aan gedaan om de deelnemers aan de komende voorjaarsreis in de goede stand te zetten en ze op hun taak voor te bereiden, maar woorden schieten te kort en beelden zijn ook maar tweedimensionaal. Het is als door de telefoon uitleggen hoe Nasi smaakt, zoals een directeur de vorige keer zo treffend opmerkte. Dus weten we nu hoe het ruikt, klinkt en voelt straks? Nee. Toch kiest het merendeel van de leraren p.o. en v.o. op deze tweede voorbereidingsdag voor de stretchzone als ze de keuze hebben tussen comfort, stretch of paniek op de vraag hoe ze naar dit avontuur kijken (foto). Een enkeling vindt de reis pittig, sommige anderen vrezen hun eigen en het Afrikaanse Engels en menigeen heeft nog geen idee hoe Keniaanse leraren op hun workshops zullen reageren. Ze zijn er oprecht in en 100% bereid ontdekkingen te gaan doen en te ervaren dat Afrikaans plannen toch anders is dan Nederlands plannen.

Inhoud
Vandaag staat voor een groot deel in het kader van de inhoud: interactive learning en het voeren van een coachend nagesprek na een klassenobservatie. Aansluiten bij wat ze al doen, iets toevoegen en en het plezier en de waarde van interactieve werkvormen ervaren, dat is eigenlijk het belangrijkste doel. En het liefst aan zoveel mogelijk leraren. De in mijn vorige blog genoemde veranderingen vragen daar absoluut om. Een voorproefje van wat onze mensen in huis hebben, krijgen we deze dag als iedereen enthousiast  ideeën uitprobeert. Het is veelbelovend.

De v.o.-docenten gaan in tweetallen met een schoolteam aan de gang. Al is het, ondanks onze afspraken altijd de vraag of het team dat weet en de school er echt op rekent. Maar we zijn voller van vertrouwen dan ooit, mede dankzij de digitale contactmogelijkheden.

De basisschoolleraren trekken in tweetallen de buitengebieden in, waar ze zo’n 15-30 senior teachers in hun tweedaagse workshop op zaterdag en maandag zullen ontvangen. Langs de T4T-visie meet-connect-learn zullen zij verschillende werkvormen en energizers uitwisselen, waarna ze samen met drie van hun deze kennis in drie scholen zullen delen en laten toepassen.

Pilot
Twee duo’s gaan dit bij wijze van pilot op drie dagen één school uitproberen. Het lijkt me boeiend om te kijken wat deze intensieve schoolbegeleiding gaat opleveren. In feite is het een variant op het idee van Monique en Marie Katrien, die na hun vorige reis al een verzoek hebben ingediend om iets dergelijks uit te proberen. Zij gaan dit als ervaren krachten nu ook doen.

Nu eerst nog even 10 dagen voortmodderen in Nederland.

Ruud Musman

 

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.