Teachers4teachers ook zonder Nederlanders in actie

Het onderwijs in Kenia gaat op 19 oktober weer open en leerkrachten bereiden zich daarop de komende weken voor. Zij blijken er ook wel aan toe na 7 maanden gedwongen pauze. Dat merkt ook onze directeur Francis Nzai, als hij een bijeenkomst namens T4T organiseert voor alle teamleiders van de projecten. Het blijkt een ijzersterke zet om de organisatie in Kenia te versterken met deze teamleiders/kartrekkers. Waar wij misschien de gedachte hadden, dat ze daar wel iets anders aan hun hoofd hebben, wordt deze bijeenkomst aangegrepen om verdere stappen te zetten. En zo zien we al snel foto’s en filmpjes binnen komen van allerlei activiteiten, die ons erg blij maken. Een paar voorbeelden:

*Op de playground komen de cursisten van de schoolleidersopleiding onder een boom bij elkaar onder leiding van één van hun trainers, Mwanarussi Ali. Zij frist het vorige blok, persoonlijk leiderschap, op een actieve manier op. Eén van de directeuren geeft een les, waarna een ander daar feedback op geeft. De theorie biedt de nodige handvatten voor professionele communicatie. De leerkracht moet eigenaar van zijn/haar ontwikkeling worden en daarvoor is het nodig voor het gesprek een vriendelijk klimaat te creëren. Daarbij is de plaats en de positie van de directeur en de leerkracht van belang en ook de elementen van basiscommunicatie: SOFTEN (smile, open posture, forward lean, touch, eye contact, nodd) Dan blijkt tijdens de gezamenlijke nabespreking oogcontact tussen vrouwen en mannen nog niet zo vanzelfsprekend in Kenia. Door de groep worden daarom de andere elementen extra belangrijk geacht. Ook mooi zijn daarna de reacties van de cursisten m.b.t. hun ‘vroegere’ gedrag en dat na dit blok. Sommigen typeerden zichzelf zelfs als voormalige dictators.

*In maart van dit jaar ontwierpen de ward officers EDCE (regio-inspecteurs kleuteronderwijs) samen met ons een observatie-instrument voor hun schoolbezoeken. Tijdens hun bijeenkomst deze week willen ze dat wel eens toetsen. Gevolg, één van hen geeft een les over de dagen van de week en laat die traditioneel vooraf gaan door een muzikale energizer (ons hart begint van trots al harder te kloppen). Daarna bespreken ze in groepen de effectiviteiten van de onderdelen in het instrument. Weer een stap gezet.

*De coachees in de coachopleiding willen graag aan de slag met (praktijk)opdrachten. Ik schrijf een casusbeschrijving, waarop ze zich kunnen uitleven. Hun trainer coaching in opleiding, Mishi Dohla, besluit hen komende week bijeen te roepen om de opdracht te bespreken en praktijkoefening te doen.

Er zal meer volgen. Het zijn mooie ontwikkelingen. Uiteindelijk staat in ons strategisch beleidsplan immers de ambitie om de Keniaanse professionals eigenaar te maken van de projecten. Betekent dit, dat ons werk er wel op zit? Allerminst. Het zijn de eerste hoopgevende stappen, waarover we digitaal gelukkig kunnen sparren, maar de behoefte aan de bruisende en inspirerende inbreng van Nederlandse professionals is groot, zeker waar het de implementatie van het nieuwe competentiegerichte curriculum betreft.
Of dat in maart 2021 al kan is uiterst onzeker, door corona, maar ook door de rigoureuze wijziging in de planning van het schooljaar. Kenia gaat per 2021 over op een schooljaar van juni tot augustus (i.p.v. januari-december). Dat betekent dat nu van oktober – december het tweede trimester zal zijn en het derde van 5 januari tot 2 april. Dan zullen ook de eind- en overgangstesten plaatsvinden en we weten dat de maand daarvoor niemand de school in of uit zal mogen.

Gelukkig hoeven we in deze omstandigheden niet vroegtijdig al tickets en hotel te bespreken. En omdat het virus Nederland nu zelf weer onder vuur neemt, besluiten we 14 november geen centrale informatiebijeenkomst in Amsterdam te houden, maar denken we na over een alternatief in die periode.
Nadere berichten volgen.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.